Déry Attila – Attila Déry |
|
|
|
A építőipari reklámok a 19. század közepe után jelentek meg azokban az újságokban, amelyek építészettel, építéssel foglalkoztak vagy amelyeknek közük volt az építés valamely szakiparához. Kezdetben tehetős építőanyag gyártó és kivitelező cégek hirdették termékeiket és munkájukat, ám az 1880-as évektől már kisebb vállalkozók is megengedhették maguknak a hirdetés e formáját. Az építőipar nagy vállalkozói magától értetődően budapestiek pestiek – 1873 után budapestiek – voltak. E téren a főváros fölénye végig megmaradt. Bár a nagyobb cégek és vállalkozók általában hirdettek, egyáltalán nem volt természetes vagy kötelező, hogy egy sikeres cég újságban mutassa be magát. Így a hirdetés mérete, minősége és gyakorisága nem áll arányban a cég sikerességével – legfeljebb utalhat rá. E felsorolás az építőipar reklámjait mutatja be. Nem érdektelen ezek nyomdatechnikája, korjellemző stílusa – betűtípus, szedéskép, keretezések... – és tartalmuk sem. A legtöbb reklám csak neveket, címeket és munkafajtákat közöl – ami lehet forrásértékű is –, de egyes reklámokban korukra jellemző rajzok, szerkezeti részletek is szerepelnek. A reklámok forrása közzétételük korának szakirodalma. Ezek közül a főbbek: – Bauzeitung für Ungarn (1875-1896), előzményei; Pest-Ofner Wohnungs Anzeiger 1872 1-15. sz., Pest-Ofner Wohnungs Anzeiger und Bau-Zeitung (1872 16-52. sz.), Budapester Bau-Zeitung und Wohnungs-Anzeiger (1873-1874), Budapester Bau-Zeitung (1875) – Építő Ipar – eredeti címén Építési Ipar (1877-1886), 1914-től 1932-es megszűnéséig Építőipar-Építőművészet – Építészeti – 1900-tól Budapesti Építészeti – Szemle (1892-1904) – Vállalkozók Lapja (1879-1932) – Magyar Pályázatok (1903-1907) – Magyar Építőművészet (1907-től) – A Ház (1908-1911) – Tér és Forma (1926-1948) – Budapesti építőmesterei Ipartestületének évkönyve (20. század első fele)
A felsoroláshoz még a következő megjegyzéseket fűzöm: – A reklámom különböző nyomdatermékekben különböző méretben és minőségben jelentek meg. A gyenge másolat elhasználódott papírra és/vagy eleve pocsék minőségű eredetire utal. – A legtöbb reklám hosszabb ideig és több helyen jelent meg. – A reklámok általában egy céget, vállalkozót vagy terméket mutatnak be. Egyes cégek azonban több lábon álltak és a reklámok olykor csak termékeik, munkájuk egy területét ismertették. Ekkor tárgya szerint sorolom be a reklámot. Így egy cég, reklámozott terméke szerint több helyre is kerülhet. – Némely cég egyszerre több tárgyban is reklámozta magát és termékeit. Ekkor a cég fő profilja szerint sorolom be a hirdetést. – A felsorolás alapja a cégnév vagy vállalkozó és csak ezen egyértelmű vonatkozások híján a termék neve. – A reklámokat szakipari ágazataik szerint sorolom fel – körülbelül úgy, ahogyan azt elődeink megkülönböztették. A német nyelvű folyóiratokban érthető módon német reklámok szerepeltek. A szakirodalom magyarosodását a reklámok nem mindig követték. – A különböző újságokban megjelenő, azonos szövegű, de többé-kevésbé eltérő tipográfiájú egyszerű szöveges hirdetéseket csak egyszer közlöm. – A nevek ABC-sorrendben sorakoznak; rájuk kattintva előbukkan a reklám maga. last updated: 2018.07.23. |